Kvalitetsregistera følgjer ofte store og lite selekterte pasientgrupper gjennom lang tid og speglar difor status slik klinikarane opplever han i kvardagen. «Forbetringsmodellen» er grunnsteinen i kvalitetsforbetringsmetodikk. I utgangspunktet er denne sett saman av tre spørsmål og eit hjul.
I aukande grad er «null-spørsmålet» lagt til: «Er det eit problem vi forstår og vil gjere noko med?» Dei følgjande spørsmåla krev eit tal- og tidfesta mål, og målingar for å avgjere om endringane som kjem, faktisk representerer ei forbetring. Tiltak og idear blir testa for å avgjere kva for endringar som kan gi forbetringar.
Karakteristisk blir slike idear testa ut i liten skala før dei blir implementerte i heile organisasjonen. Forbetringshjulet startar med ein planleggingsfase, før iverksetting og etter det ei evaluering av resultatet. Basert på denne evalueringa blir tiltaket justert før ny omdreiing med planlegging, iverksetting, evaluering og justering. På denne måten blir både intervensjon og kontekst endra i prosjektet.
Det er nyttig å hugse på at det er bruk av beste kunnskap som er målet med prosjektet. Korleis kan vi – hos oss – leggje til rette for at faglege retningslinjer blir tekne i bruk hos alle pasientar? Det er ikkje utprøvande, udokumentert behandling som skal bli prøvd ut.
Forbetringsarbeid krev inngåande fagkunnskap. Det krev også kunnskap om korleis systemet der tenestene blir ytte, fungerer. Vi treng kunnskap om variasjon i prosessane, om endringspsykologi og om korleis vi lærer av erfaring. Data og målingar er avgjerande både i forsking og i forbetringsarbeid, men metodikkane skil seg frå kvarandre når det gjeld datamengd og målefrekvens.
Ved forsking er gjerne datamengda stor – litt karikert kalla «just in case»
– vi vil kome fram til samanhengar vi til no ikkje kjenner. Klassisk hentar vi data ved start og slutt av eit forskingsprosjekt. Resultatet i ei intervensjonsgruppe blir ofte samanlikna med status i ei kontrollgruppe som ikkje har fått intervensjonen.
I arbeid med kvalitetsforbetring nyttar vi helst små datamengder – «just enough», men kvar parameter – ofte kalla kvalitetsindikator – blir følgt over tid. I analysane blir det lagt vekt på at det er på-kvarandre-følgjande observasjonar og resultatet blir vist langs ein tidsakse. I eit enkelt «Run-diagram» er observasjonane framstilte med ei medianlinje og ei linje der målsettinga går fram. Statistisk prosesskontroll er ei meir avansert statistisk framstilling. I slike diagram blir også variasjonen vist og vi differensierer mellom tilfeldig og ikkje tilfeldig variasjon. På den måten kan vi følgje med på om endringar som kjem i løpet av eit forbetringsarbeid, er statistisk signifikante.
I aukande grad er forskaren del av ei forskargruppe. I kvalitetsforbetring er det eit tverrfagleg team der brukar/pasientrepresentant medverkar. Forankring hos fagleg og administrativ leiing er viktig i forbetringsarbeid.
Denne teksten finn du også som ein PDF, med fleire illustrasjonar (PDF)